Vil kartlegge kartleggingen

Foto: Jon Newman / Flickr

Foto: Jon Newman / Flickr

Vagbladets kilder med nær tilknytning til noen viktige personer som ingen vet hvem er kan fortelle oss at  det nå internt i regjeringen for første gang begynner å bre seg en oppfatning av at kartleggingen av norske skoleelever har kommet fullstendig ut av kontroll. – Tallene kommer inn fortere enn vi rekker å si «kakediagram», heter det fra byråkratisk hold. Det har hittil blitt lansert en rekke tiltak basert på det man trodde var korrekte tolkninger av de mange indikatorene, men myndighetene har nå måttet innse at flere elever per klasse, flere lærere per elev, færre elever per klasse, flere klasser per lærer, mer internminne på elevenes PC-er, større vekt på sinus på bekostning av cosinus samt læreplaner uten bruk av ordet «kunnskap» kan vise seg å være eksempler på forhastede tiltak. – Men hvem vet? Vi har jo ikke hatt tid til å analysere konsekvensene av reformene våre siden slutten av 90-tallet, sier vår kilde.

Uklar arbeidsfordeling

 

 

Det mest prekære later imidlertid til å bestå i å finne ut av hvem som kartlegger hva, og når. – En kartleggingskultur har fått lov til å bre seg i departementet, sier vår anonyme kilde mens han fyller ut en spørreundersøkelse om sine kleskjøp utelands siste kvartal. – Ulike kartleggingsavsnitt har fått lov til å eksistere side om side, og for en stor del produsert de samme tallene i tillegg til at de selvfølgelig har kartlagt hverandre. – Vi har lenge prioritert å fremskaffe tall, mange tall, men nå er stemningen i ferd med å snu, og det begynner å bli økt interesse for hva vi faktisk kan lese ut av disse tallene.

Bibliotekarens beste venn

    

 – Sannsynligvis er dette sørgelig lite, men vi vil i hvert fall kunne danne oss et bilde av hva det er vi har drevet og kartlagt i alle disse årene, sier en oppgitt byråkrat, skostørrelse 44, 183 cm høy, ble ikke så veldig mobbet på skolen egentlig, spiser helst fisk mot slutten av uka, til Vagbladet.

Flattr this!

Emneord: , , , , ,