Norsk Toppfotball: – Alt er under kontroll

Komiske Norsk Toppfotball

Over 70.000 tilskuere overvar i dag det spennende oppgjøret mellom… øh… mellom… to norske fotballag, til sponsorenes store glede. Dette ifølge Norsk Toppfotballs eget pressesenter.

Publikum flykter fra norsk fotball, av en eller annen totalt uforståelig og mystisk grunn (vi manglet jo bare to mål på å slå Albania). I ren desperasjon etter å tiltrekke seg flere TV-seere skal resten av sesongens tippeligakamper nå spilles fullstendig uten klær – eller, det var i hvert fall det vi trodde.

Ser det ut som jeg bløffer, kanskje?

Vi tok en prat med administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Niels Røine, også han splitter naken for anledningen. Selv påsto  han riktignok å være iført eksklusive sponsorklær han hadde fått som del av en svært fordelaktig avtale. Taktfulle som vi er hadde vi hverken lyst eller samvittighet til å insistere på sannheten, så vi tok på oss solbriller og prøvde å virke nysgjerrige.

– Riktignok har seertallene gått ned med over 90%, men hvis du bare gir meg en blyant og litt papir skal jeg vise deg at det finnes mange tall som er både høyere og mindre enn 90%. Bare se her, sier Røine og skriver febrilsk tall på små papirlapper som han knipser i ansiktet vårt. – Og dessuten er det helt sikkert mange flere som ikke ser kampene på TV, men på nettbrett og mobil. Ja, det mest sannsynlige er nok heller at seertallene har gått opp. Skal det være litt mer iste?

– Dette er jo ikke iste, det er jo bare vann?

– Der må jeg nok arrestere deg – jeg har grunn til å tro at du drikker MER iste nå enn før, men da gjennom andre kanaler, for eksempel fra butikk eller hos andre du intervjuer. Jeg har selvfølgelig ingen beviser for dette, men det hjelper godt på humøret, sier Røine, som selv drikker noe han kaller «C More juice», men som for oss minner mistenkelig om luft, alternativt orkan, i et vannglass.

Det gjelder å hamre inn budskapet

Hvem vil vel ikke betale 299 kroner i måneden for å sitte inne i sola og se på fotball? Det er ingen overdrivelse å si at norsk klubbfotball hører til det absolutt ypperste av europeisk idrett (vi fikk litt penger av NFF for å si dette), hvis de bare hadde løpt litt fortere, spilt litt bedre og scoret litt flere mål. – Det er mulig vi rett og slett har sviktet seerne ved å tilby for lite analyser, kommentarer, reklameinnslag mellom kommentarer og analyser, kvelden-før-dagen-sendinger, VIP-plasser, kickoff- og konferanserelatert virksomhet samt egne TV-kanaler som opprettes for hver eneste tippeligakamp, funderer Røine. – Samtidig er jo produktet vårt, selve de magiske 90 minuttene mellom for eksempel Sandnes Ulf og Haugesund, mer enn godt nok til å stå på egne ben.

– Selv om ingen vil se på?

– Det er dine ord. Fra mitt ståsted er dette en eventyrlig suksess, avslutter Røine før han elegant svøper sitt imaginære supporterskjerf rundt halsen og bestiller en ny «C more juice» (299,-/mnd.)

Relaterte saker:

Sponsorer slår alarm etter enorm nedgang i seertall på Tippeligaen (db.no, 17.04.13)

 

 

Flattr this!

Emneord: , , , , , , , , , , , , ,